Przedszkolne pomoce dydaktyczne Montessori

14 września 2019

W naszym przedszkolu rozwój intelektualny i ruchowy dzieci jest stymulowany w dużej mierze przez pomoce dydaktyczne zaprojektowane zgodnie z koncepcją Montessori. W pracy z dziećmi wykorzystujemy również przedmioty użytku codziennego, z którymi dzieci często stykają się w swoim otoczeniu.

Pomoce dydaktyczne w naszym przedszkolu

W doborze materiałów oraz pomocy dydaktycznych kierujemy się ich wpływem na rozwój ruchowy i intelektualny. Wybieramy takie, które w naszej opinii wypełnią to zadanie najlepiej, a jednocześnie spotkają się z największym zainteresowaniem wśród dzieci. Wszelkie pomoce są rozmieszczone w taki sposób, by każde dziecko mogło po nie sięgnąć w każdym momencie, gdy tylko uzna, że są mu one potrzebne.

Rozwój przez pracę z przedmiotami codziennego użytku

Prace i zadania wchodzące w skład domowych obowiązków są niezwykle lubiane przez dzieci. Opanowanie tych czynności nie tylko ułatwia im codzienne funkcjonowanie, ale też zwiększa wiarę we własne możliwości i motywuje do aktywności.

Proste działania, takie jak przykręcanie śrubek, wytarcie stolika, nalewanie wody do naczynia poprawiają planowanie i koordynację ruchów. Motorykę małą, bardzo potrzebną m.in. w nauce pisania, rozwijamy ćwicząc ubieranie, zapinanie guzików, sznurowanie butów, czy nawlekanie korali.

Materiały i pomoce dydaktyczne Montessori

Pomoce Montessori są zaprojektowane tak, by stymulowały wszystkie zmysły małego człowieka.Dzięki nim dzieci z zainteresowaniem i przyjemnością uczą się myślenia przestrzennego, postrzegania kształtów, barw, zapachów i smaków. Materiały Montessori z powodzeniem wykorzystujemy również do rozwijania umiejętności językowych i matematycznych dzieci. Oto kilka przykładów pomocy edukacyjnych Montessori:

  • różowa wieża – to zbiór jednobarwnych klocków, różniących się między sobą rozmiarami. Można je wzajemnie porównywać do siebie pod względem wielkości, układać w różnoraki sposób (w pionie i poziomie), budować wieżę, schody lub piętra lub np. wytyczać środek konstrukcji;
  • brązowe schody – podobnie, jak różowa wieża, jest to zbiór jednobarwnych klocków, które różnią się między sobą szerokością i długością;
  • kolorowe tabliczki – służą do nauki kolorów;
  • puszki szmerowe – 12 puszek w kolorze czerwonym i niebieskim, wypełnionych różnymi materiałami sypkimi. Doskonała pomoc w ćwiczeniu rozpoznawania i porównywania dźwięków, ćwiczeniu koncentracji oraz pamięci słuchowej;
  • butelki smakowe – uczą rozpoznawania smaków – gorzkiego, słonego, kwaśnego i słodkiego;
  • pojemniczki zapachowe – to 6 par pojemniczków wypełnionych różnymi zapachami. Zadaniem dzieci jest wyszukanie 2 pojemników o tym samym zapachu. Doskonała pomoc w nauce zapachów.

Oprócz materiałów sensorycznych, wykorzystujemy również pomoce Montessori służące opanowywaniu języka i matematyki, m.in.: szorstkie litery i szorstkie liczby, ruchomy alfabet, złote perełki, liczydła, czy metalowe ramki.

Wszystkie materiały mają bardzo prostą budowę, są wykonane z przyjemnych, nierzadko naturalnych materiałów i są ułożone w logiczny sposób. Pomagają dzieciom bez trudu zrozumieć zawiły świat słów i liczb.